Detail aktuality
Výlet vlakem do Černous láká na Meandry Smědé i muzeum úzkokolejky
Malebnou přírodou frýdlantského výběžku provede trať, která vede z Liberce přes Frýdlant až do Černous – k hranici mezi Českou republikou a Polskem. Byla vybudována v první polovině 70. let předminulého století proto, aby propojila Sasko s Rakouskem. Vedení trati přes Liberec bylo logickým řešením, protože již existovala trať mezi Libercem a Pardubicemi.
Dějinný vývoj přinesl do pohraničí změny: tam, kde bylo Sasko, je nyní Polsko a osobní doprava z Černous do Polska již nefunguje, přes hranici přejíždějí toliko nákladní vlaky. „Je to škoda. Samozřejmě to má jistě ekonomické a nejspíš i technické a provozní důvody, ale pro přeshraniční cestovní ruch v této oblasti by možnost osobní dopravy, alespoň v nějakém turistickém režimu, byla velkou vzpruhou,“ uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.
Z Černous, nazývaných dříve malebně Černohousy, které jsou pro osobní vlaky konečnou stanicí, se lze vydat k přírodní rezervaci Meandry Smědé s malebným rybníkem Dubákem. Je možno ji projít po zeleně značené turistické stezce nebo projet na kole po cyklostezce číslo 3006. Kdo by se chtěl vypravit za hranice, může vyjet na kole směrem na Spytków, kde se nalézá rozlehlá nádrž Niedów. Odtamtud míří trasa do Radomierzyc, ze kterých je to už kousek na německou stranu a po cyklostezce Ondra–Nisa zpět do Liberce.
Frýdlantským výběžkem kdysi vedla také úzkokolejná železnice Heřmanička, která vedla z Frýdlantu do Heřmanic a následně přes Bogatyni do sousední Žitavy. Naproti nádraží ve Frýdlantu lze její pozůstatky dodnes spatřit: místní nadšenci ze spolku Frýdlantské okresní dráhy část úzkokolejky pietně zachovávají včetně budovy bývalého nádraží. V depu provozují netradiční muzeum, které nabízí prohlídku historických vozů, drážní techniky i fotografií.