Tipy na výlety

28. 5. 2018

Tanvaldská ozubnicová dráha

Tanvaldská ozubnicová dráha

Ozubnicová trať Tanvald – Kořenov – Harrachov, zvaná také "perla našich železnic", je nejstrmější a jediná ozubnicová železnice v České republice, která je chráněna jako Kulturní památka ČR. Dráha byla postavena v roce 1902 se záměrem propojit stávající tratě Liberec – Tanvald a Železný Brod – Tanvald s plánovanou tratí Jelenia Góra – Kořenov, neboli propojit Rakousko-Uhersko s Pruskem. Provoz byl zahájen 30. června 1902 v trati Tanvald - Kořenov jízdou slavnostního vlaku. Nákladní doprava začala být provozována v celé délce trati až v polovině roku 1903 a od té doby se trať stala pro výrazné zkrácení přepravních vzdáleností významnou spojnicí pro vývoz textilních výrobků do Pruska, stejně tak dovoz kvalitního hornoslezského uhlí a surovin pro sklárny. Po druhé světové válce bylo pruské Slezsko obsazeno Polskem a přeshraniční provoz v úseku mezi dnešními stanicemi Kořenov a Harrachov (původně Strickerhäuser, polsky Tkacze) byl zastaven. Výrazný pokus o vzkříšení a prosazení původního kolejového spojení do Polska přišel v letech 1991-92, po 47 letech z české strany opět projel vlak do Szklarské Poreby. I přes výrazný zájem se od té doby veřejnost obnovení mezinárodního spojení nedočkala. V novodobé historii trati Tanvald - Harrachov se stal mezníkem rok 1997, 27. září 1997 tehdejší vedení Českých drah zastavilo osobní dopravu jako vysoce ztrátovou a málo využívanou, která byla naštěstí 24. května 1998 obnovena pod novým provozovatelem drážní dopravy. Dieselelektrické lokomotivy 743, přezdívané „elektroniky“, byly v osobní dopravě nahrazeny lehkými motorovými vozy řady 810, a rozsah osobní dopravy se oproti minulosti výrazně rozšířil. Od 1. prosince 1998 provozují zpět původně pronajaté tratě České dráhy. Každý rok se na Zubačce pořádají nostalgické jízdy, a budou pořádány i v letošním roce, viz info na http://www.zubacka.cz/…/p…/556-nostalgicke-jizdy-v-roce-2018. Tanvaldská ozubnicová dráha se stala pravidelným cílem cest pro obdivovatele železnice a technických památek z celé Evropy a to především svými neobvyklými technickými parametry. Trať z Tanvaldu do Harrachova se honosí mnoha zajímavými umělými stavbami, mimo jiné pěti tunely, z nichž nejdelší měří 940 metrů, dodnes dochovanou 4,43 km dlouhou dvoupásovou Abtovou ozubnicí v ose koleje na sedmikilometrovém úseku Tanvald - Kořenov, překonávajícím výškový rozdíl 235 metrů maximálním stoupáním až 58 promile, které je největším v České republice. Z památkově chráněného kořenovského nádraží (701 m.n.m.) železnice pokračuje táhlým obloukem ve tvaru podkovy přes 26 metrů vysoký most nad řekou Jizerou, kterým přechází z Jizerských hor do Krkonoš. Dále již osiřelé koleje pokračují z dnešní konečné v harrachovské místní části Mýtiny (740 m.n.m.) přes Novosvětský průsmyk (885 m.n.m.) dalších 15 km do polského lázeňského města a krkonošského střediska Szklarska Poreba.

zpět na seznam

Zpracovávám...