Detail aktuality

Středověk i baroko. Výlet údolím Kamenice umožní cestovat v čase

02.11.2020 7:53

Cestovat v čase od 14. století až do současnosti  je možné během výletu, který provede pozoruhodnými historickými památkami. Přiblíží zříceninu středověkého hradu a barokní zámek, rodný dům spisovatele Antala Staška a nejstarší českou vodní elektrárnu z roku 1907.

Výlet začíná na vlakovém nádraží Návarov a končí v Tanvaldu. „Trasa z Návarova do Tanvaldu není nijak turisticky frekventovaná. Protože teď podléháme nejrůznějším omezením, je právě výlet do přírody, na místa, kde nepotkáme zástupy turistů, vítanou možností, jak trávit volný čas,“ uvedla Květa Vinklátová, radní pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.

Z nádraží vede cesta kolem restaurace po modré a následně zelené turistické značce ke zřícenině hradu Návarov ze 14. století. Dosud má patrné obdélné jádro se dvěma baštami a vodními příkopy, ale mnoho z něj nezbylo: postupně sloužil spíš jako zdroj materiálu pro stavbu stejnojmenného barokního zámku, k němuž se vystoupá po dalších pár stech metrech.

Od zámku Návarov se turisté vrátí na rozcestí a dál půjdou do kopce po zelené značce. Ve vesničce Stanový stojí za vidění poloroubená chalupa číslo 9 – rodný dům spisovatele Antala Staška.  Od ní je třeba se vrátit zpět na křižovatku a pokračovat vzhůru po cyklotrase 3026.

Dále trasa míří zkratkou u turistického přístřešku doprava, až se opět napojí na cyklotrasu. Po chvilce odbočí vlevo a po kilometru dovede k autobusové zastávce Zlatá Olešnice – na Vrších, a pak lesní cestou až do Haratic. A to už se výletníci ocitají na Palackého stezce značené modrou turistickou značkou.

Stezka zvede do Velkých Hamrů k Muzeu obnovitelných zdrojů s nejstarší funkční vodní elektrárnou v ČR z roku 1907; prohlídku je nutné objednat předem. Od muzea pak vede poslední mírné stoupání přes vyhlídková místa až do Tanvaldu.

Trasa je dlouhá 15 km a je určena pro zvídavé turisty, aktivní seniory a rodiny s většími dětmi. Mapa je na odkazu https://mapy.cz/s/penavoreju.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.