Detail aktuality

Sloupské okruhy

09.11.2017 7:36

Novoborsko nabízí čtyři nově vybudované a pečlivě udržované turistické okruhy, které Vás podrobně seznámí s krásami okolí Sloupu v Čechách. Má dnešní pozvánka je právě na ně, a protože se jedná o okruhy, je možné se na trasu připojit prakticky kdekoliv.

Sloupský vyhlídkový okruh (zelený) 3,9 km

Okruh po nejkrásnějších sloupských skalních vyhlídkách byl upraven v roce 2004 za pomoci Lesů ČR, označen informačními tabulkami a osazen lavičkami.  Značení je od koupaliště i sloupského hradu. Ulicí Pod Stráží a lesem vystoupáte po obnovené cestě do areálu lesního divadla. Po lesní cestě dále pak  na nejkrásnější sloupskou vyhlídku u bývalé chaty Na stráži. Nedaleko se dostanete k rozcestí U křížku s dřevěným křížem, obnoveným v roce 2003.  Dojdete na Dolní hraběcí cestu a postupně míjíte vyhlídku Emanuela Maxe, Hraběnčinu, Hradní a Maxmiliánovu vyhlídku s překrásnými panoramatickými výhledy na Sloup a Nový Bor na pozadí Lužických hor. Na konci Dolní hraběcí cesty odbočíte do Sloupského skalního města se třemi dalšími vyhlídkami. Zpět se vrátíte konvalinkovým údolím a kolem hřbitova do obce.

Cikánské údolí s jeskyněmi (žlutý) 3,9 km

Okruh začíná v ulici Pod Stráží a vede pěšinou podél Dobranovského potoka přes několik lávek do Cikánského údolí. Cestou se nám nabízejí netradiční výhledy na hrad. Asi po jednom kilometru se dostanete k uměle vytesané Malé cikánské jeskyni s klenutými stropy. Značená cesta podle Dobranovského potoka vás asi po 500 metrech zavede k ohromné pískovcové Velké cikánské jeskyni, osídlené pravděpodobně již v pravěku. Úvozovou cestou pak vystoupáte k rozcestí ,,U Sedmi trpaslíků“ a klesáte úvozem zpět ke slouspkému hradu starou kupeckou stezkou Praha – Žitava.

Okruh kolem bývalého Vilímkova rybníka (červený) 3,6 km

Nenáročný okruh pro seniory a rodiny s malými dětmi vede po rovině loukami a lesem s překrásnými výhledy na okolí Sloupu. Značená cesta začíná u sloupské samoobsluhy a prochází úvozovou cestou s četnými pískovcovými sklepy. Cestou mezi loukami minete po levé straně bývalý Vilímkův rybník a studánku s dobrou pitnou vodou. Cesta pokračuje k Myslivecké chatě na okraji březového háje a přes rekreační středisko jiskřička se vrací zpátky lesní cestou do obce.

Vyhlídkový okruh kolem Bílé paní (modrý) 4,2 km

Fyzicky náročnější okruh s překrásnými výhledy na obec a skalní město začíná v centru obce. Projdete kolem místního hřbitova na kraj lesa  u Sloupského skalního města. Konvalinkovým dolem vystoupáte vzhůru na Horní hraběcí cestu s vyhlídkou Poštolek a jeskyní Jezevčí dírou, které vám poskytnou nádherné výhledy. Pokračujete po severním úbočí Slavíčku k čedičové skalní věži Bílé paní, opředené mnoha pověstmi. Zpět se vracíte cestou podle Ptačího vrchu a podél kraje lesa do obce.

Mapa trasy: 1url.cz/DtSJf

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.