Rok republiky
ŽELEZNICE
Liberecký kraj dlouhodobě jedná s ministerstvem dopravy o připojení regionu k rychlé železnici. Je to běh na dlouhou trať. A tak se pojďme v dnešním díle seriálu 100 let ČESKOSLOVENSKA NA ÚZEMÍ LIBERECKÉHO KRAJE věnovat zajímavým událostem z dopravy mezi roky 1920 - 1930. Určitě se mezi vámi najdou odborníci na dopravu, kteří doplní o další nebo třeba sběratelé se zajímavými „dopravními kousky“. Tak sem s nimi, prosím! Budu vděčná za sdílení a za vaší diskuzi pod příspěvky.
...Na části železniční trati z Kořenova do Harrachova a dále do stanice Jelenia Góra (tehdy pruského Hirschbergu) v délce 35,7 km začaly od 15. 2. 1923 jezdit elektrické lokomotivy. Přestože na české straně ležela jen malá část tohoto úseku, jednalo se o druhý případ elektrifikace trati střídavým proudem na našem území. Napájení obstarávalo zvláštní vedení z tepelné drážní elektrárny ve Střední Stěnavě. Trať sloužila hlavně k přepravě uhlí, ale do roku 1945 tu byl i čilý provoz osobních vlaků, které měly přezdívku Krakonoš.
Za zmínku stojí i informace z roku 1924, která uvádí, že v souvislosti se zestátněním železnice Turnov – Jičín předalo město Turnov státu svých 25 akcií v celkové nominální hodnotě 10 000 Kč.
V roce 1926 pak na železniční trať mezi Libercem, Jabloncem, Smržovkou a Tanvaldem vyjel první motorový vůz. Zpočátku měl označení L (luxusní) a stavěl jen ve výše uvedených městech.
Zajímavá regionální data
26. 2. 1920 – Nad zastávkou v Dolních Lučanech vykolejilo několik vagonů naložených dlouhým dřívím, které se zřítily ze svahu. Lokomotiva s předním osobním vagonem, jedoucí do Jablonce, pokračovala v jízdě, aniž by železniční personál nebo cestující něco zpozorovali.
8. 7. 1923 – Zahájena autobusová doprava na trati Semily – Vysoké nad Jizerou – Jablonec nad Jizerou
2. 10. 1924 – Před Českou Lípou došlo na trati z Bakova k železniční nehodě, při níž bylo zraněno 40 lidí.
17. 3. 1925 – První známý případ srážky osobního vlaku s plně obsazeným autobusem, k níž došlo na přejezdu v Dolním Šenově, si vyžádal život jedné ženy a šest těžce zraněných. Místní továrníci bratři Jílkové a Štěpán Hrdina poskytli ihned svá luxusní osobní auta k převozu zraněných osob do jejich domovů nebo do nemocnice v Novém Boru
19. 1. 1927 – Tisk oznámil, že mezi Českou Lípou a Prahou byla zahájena pravidelná autobusová doprava. Cesta tam i zpět trvala pět hodin a stála 90 Kč. Obstarával ji jednou týdně velký vůz značky Praga.
Fotografie jsou ilustrativní.