Detail aktuality
Rok Křišťálového údolí: desetitisíce turistů i zmínka v New York Times
Se záměrem posílit pozici na poli cestovního ruchu o témata, která jsou v regionu tradiční, a sice o sklářství, bižuterii a šperkařství, převzal Liberecký kraj od společnosti Preciosa značku Křišťálové údolí. Stalo se tak 17. května 2019 a po roce se prokázalo, že projekt, který zajišťuje Agentura regionálního rozvoje, se setkal s velmi dobrým ohlasem ze strany sklářů, bižuterníků, šperkařů i veřejnosti.
Do Křišťálového údolí se zapojila řada subjektů napříč krajem — od drobnějších provozoven až po velké firmy. Jsou to například sklárna a minipivovar Novosad & syn v Harrachově, společnost Rautis z Poniklé, lindavská sklárna Lasvit Ajeto nebo Palace Plus z Jablonce nad Nisou. V současné době jich je více než pět desítek.
„Pro celý Liberecký kraj je to atraktivní a silné téma, ideální pro oblast cestovního ruchu. Koncentrací sklářské, bižuterní a šperkařské výroby je totiž náš region světovým unikátem,“ uvedla Květa Vinklátová, radní pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.
Křišťálové údolí má své logo a vizuální identitu, dozvědět se o něm více lze na jeho webových stránkách či facebookovém profilu, který nyní sleduje přes 11 tisíc lidí. V rámci jeho propagace se uskutečnila rozsáhlá mediální kampaň, v tištěných, rozhlasových a online médiích. O projektu se psalo dokonce i v New York Times.
Mimo jiné loni v prosinci zraky návštěvníků adventních trhů před libereckou radnicí upoutal takzvaný Crystal Valley Box. „Touto uměleckou instalací od Richarda Loskota jsme představili skleněný betlém Zdeňka Sochora, doplněný o vánoční ozdoby z Rautisu, Glassoru a dalších regionálních výrobců,“ doplnil manažer projektu Křišťálové údolí David Pastva.
V loňském roce se uskutečnil také první ročník festivalu Víkend Křišťálového údolí, kdy se mohli lidé podívat do jednotlivých firem a dílen po celém regionu a vyzkoušet si práci řemeslníků i na vlastní kůži. „Pro návštěvníky je velice silným zážitkem vidět rozžhavené tekoucí sklo a to, jak z něj vzniká pod rukama sklářů třeba nádherná váza nebo skleněný šperk,“ dodala Vinklátová.
„Velmi nás potěšilo, že přišli návštěvníci nejen z našeho kraje, ale ze všech koutů republiky. Bylo jich více než dvacet tisíc během dvou dnů,“ řekl Pastva. „Do Křišťálového údolí jsme rovněž pozvali zástupce cestovních kanceláří, zejména z Německa, ale měli jsme tu i Thajce. Tyto aktivity jsme museli bohužel letos na jaře utlumit. V roce 2020 tak oslovíme zejména domácí hosty.“
Letos v létě si zájemci budou moci pořídit týdenní vstupenku do dvou desítek sklářských a šperkařských provozů. Uvidí výrobu vánočních ozdob, sklářské hutě, brusičské dílny, jemnou šperkařskou práci i tavené plastiky.
Vstupenky budou platit sedm po sobě jdoucích dní a k dispozici budou od 8. června pro jednotlivce za 250 korun nebo pro rodinu s až čtyřmi dětmi za 480 korun. Vstupenky budou nepřenosné a lze je uplatnit od 6. června do 15. září 2020. Pořídit je půjde na ticket.crystalvalley.cz a v elektronické podobě je turisté obdrží do emailu.
Nejbližší akce v Křišťálovém údolí
26. 5. První návštěvníci si budou moci prohlédnout přístavbu ve tvaru obřího krystalu u jabloneckého Muzea skla a bižuterie. Koncem roku zde bude k vidění expozice vánočních ozdob nazvaná World of Wonders.
12. 6. Noc kostelů: v Kunraticích u Cvikova sklář Jiří Pačinek představí Křišťálový chrám
20. 6. V Muzeu skla a bižuterie začíná Trienále 2020. Nejvýznamnější přehlídka současné české výroby bude ke zhlédnutí až do 1. listopadu 2020.
1. 7. V jablonecké firmě GB Beads otevřou novou Expozici českého sklářství a bižuterie. Zprvu obsáhne rozlohu 200 m2 a dále se bude rozrůstat.
4. – 7. 7. Dílna inspirace s kurzy profesionálních bižuterních technik pro dospělé v Palace Plus v Jablonci nad Nisou
Snímky z Křišťálového údolí jsou ke stažení na odkazu https://1url.cz/@CV_foto.