Detail aktuality

Pražští studenti zrestaurovali grafiky pro Severočeské muzeum

20.01.2022 7:51

Dva grafické listy, takzvané veduty s motivem Liberce se koncem loňského roku po důkladném restaurování vrátily do sbírek Severočeského muzea v Liberci. Práce se ujal Ateliér restaurování papíru a muzejních předmětů pod vedením Milany Vanišové na Vyšší odborné škole grafické a střední průmyslové škole grafické v Praze. S touto institucí na restaurování a konzervaci předmětů z podsbírek grafiky a starých tisků spolupracuje liberecké muzeum již od roku 2017; studenti vybrané předměty restaurují v rámci svých ročníkových, maturitních i závěrečných prací. 

„V posledních letech restauruje Severočeské muzeum velké množství sbírkových předmětů díky evropské dotaci. Jsme domluveni s panem ředitelem Křížkem, že po dokončení projektu muzeum uspořádá soubornou výstavu restaurovaných artefaktů. Restaurování je nákladná a vysoce odborná práce, kterou mohou provádět pouze odborníci s licencí. A jistě si umíte představit, že jich mnoho v naší republice není. Zvlášť u některých materiálů. Tam může být takový specialista třeba i jeden. Naše sbírky čítají statisíce předmětů, a my se pohybujeme ve stovkách restaurovaných předmětů, ale i tak má pro nás tento posun velký význam,“ uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje. 

V prvním případě se jedná se o kresbu perem a čínskou tuší od Augustina Felgenhauera z 1. poloviny 19. století. Dílo zachycuje pohled na Liberec s kostelem sv. Kříže, děkanským kostelem sv. Antonína, radnicí a zámkem. Papír ohrožovala zvýšená kyselost a včasný zásah byl tedy nezbytný. Studentka, která se restaurování ujala, kyselost zneutralizovala, list zbavila nečistot a stop po plísni a vodě. Grafika se dočkala také vyrovnání a vyspravení okrajů japonským papírem. 

Druhou vedutou, které se dostalo restaurátorského zásahu, je světlotisková reprodukce kresby z roku 1888 od Adolfa Stolle, jež zachycuje řadu domů, které stály na místě dnešní liberecké radnice. Stejně jako v předešlém případě, i tento grafický list ohrožovala kyselost. Také zde ji bylo potřeba zneutralizovat. Celý list byl vyčištěn a zbaven stop po zatékání. Okraje byly vyspraveny japonským papírem.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login