Detail aktuality
Po superlativních The King’s Singers zahájí Lípu Musicu v roce 2020 L‘Arpegiatta
V úterý 17. září byl slavnostně zahájen 18. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica Koncertem pro Liberecký kraj v poutní bazilice Navštívení Panny Marie v Hejnicích galakoncertem s britskou vokální legendou The King’s Singers. Dlouhodobě vyprodaný koncert přilákal do Hejnic přes šest set návštěvníků, kteří se zaujetím vyslechli program složený z klasických i národních písní, které navíc ozvláštnila i mimořádně cenná spolupráce s libereckým dětským sborem Severáček. Při příležitosti tohoto koncertu byla navíc zástupci Libereckého kraje oznámena i hvězda příštího devatenáctého ročníku festivalu. Na v pořadí čtvrtém Koncertu pro Liberecký kraj se představí neméně slavný soubor L’Arpegiatta umělecké vedoucí Christiny Pluhar. Koncert se uskuteční 12. září 2020 v Divadle F. X. Šaldy v Liberci. Vstupenky budou v prodeji od 18. listopadu. Lípa Musica bude tento týden pokračovat dalšími dvěma koncerty v Německu. V pondělí 23. 9. se v České Lípě představí umělecký garant festivalu a koncertní mistr České filharmonie Josef Špaček společně se svým protějškem z Berlínské filharmonie – Noahem Bendixem Balgleyem.
Vybroušeným pěveckým klenotem začal v úterý 17. září 18. ročník MHF Lípa Musica. Zahajovací koncert a současně Koncert pro Liberecký kraj letos vyšperkoval fenomenální britský ansámbl, nositel ceny Grammy, The King's Singers, který k uměleckému dialogu vyzval vynikající liberecký dětský sbor Severáček, jenž byl ansámblu více než důstojným partnerem. Do posledního místa zaplněná hejnická klášterní bazilika Navštívení Panny Marie zažila za účasti řady vzácných hostů výjimečný umělecký večer.
Anglická chlouba, která na světové kulturní scéně působí více jak půl století a je ozdobou prestižních koncertních scén, zavítala v letošním roce exkluzivně v rámci České republiky pouze na festivalové pódium do Hejnic. Publikum vzal ansámbl nejen na avizovaný výlet od Moskvy do Londýna, ale také na citlivé vystavěný exkurz do písňové tvorby napříč staletími. A zejména do světa nedosažitelné úrovně pěveckého mistrovství, v němž posluchač žasne nad dokonalým souzvukem, brilantní technikou, škálou výrazových i dynamických prostředků a emocí a současnou přirozeností a samozřejmým přátelským přístupem. V pravém slova smyslu královští The King's Singers se postarali o superlativní zahájení letošního ročníku a směle se zařadili po bok Magdaleny Kožené a Adama Plachetky v galerii hostů Koncertu pro Liberecký kraj a současně k uměleckým vrcholům celé festivalové historie. V příštím roce festival nabídne neotřelý přístup k raně baroknímu repertoáru v podání špičkové L’Arpeggiaty.
Světově proslulý soubor hráčů na historické nástroje L’Arpeggiata, který založila Christina Pluhar, už několik let velmi rafinovaně čeří vody barokní hudby. 12. září 2020 se tento věhlasný soubor stane hvězdou zahajovacího koncertu 19. ročníku festivalu a současně čtvrtého Koncertu pro Liberecký kraj. Proslulá theorbistka a harfistka původem z Rakouska, Christina Pluhar, se v rámci svých aranží nechává inspirovat folklórem, jazzem, soudobou tvorbou i mnoha jinými vlivy. A tento svůj autorský neotřelý přístup představí i v programu Teatro d’Amore, tedy Divadlo lásky v Divadle F. X. Šaldy v Liberci. V projektu, který byl poprvé představen na festivalu Oude Muziek v Utrechtu a poté s úspěchem nahrán, nás L'Arpeggiata vrací k vokální a instrumentální hudbě Monteverdiho a jeho současníků ve svěží, vynalézavé a spontánní interpretaci, v níž se pojí barokní citovost se současným vkusem. Christina Pluhar říká: „Nejobdivovanější věcí na Monteverdi je ohromná rozmanitost technik kompozice, kterou skvěle ovládá a kombinuje. Modernita, která prochází jeho světskými skladbami jako nit a propůjčuje jeho hudbě nadčasovou kvalitu i ve dvacátém prvním století, je zcela zřejmá zejména v basové lince. Obdobně k využití basové linky přistupovali jazzoví muzikanti ve 20. století.” Divadlo lásky pableskuje živoucí energií, čistotou, technickou dokonalostí a hmatatelnou radostí prýštící ze zpěvu, tance i instrumentálního doprovodu. Členové tohoto výjimečného souboru patří k nejlepším sólistům dneška a navíc spolupracují s některými výjimečnými zpěváky zaměřujícími se na období baroka a další epochy. Jejich cílem je oživit téměř neznámý repertoár, zaměřují se na díla zejména od počátku 17. století. Základem umělecké práce L'Arpeggiaty jsou instrumentální improvizace, odlišný přístup ke zpěvu zaměřený na rozvoj vokální interpretace ovlivněné tradiční hudbou a vytváření a inscenování atraktivních pořadů. Soubor se od svého založení představil na významných festivalech po celé Evropě a jejich nahrávky sbírají nejprestižnější ocenění po celém světě. Vstupenky na zahajovací koncert příštího ročníku a další Koncert pro Liberecký kraj budou v prodeji od 18. listopadu 2019.
Lípa Musica pokračuje koncerty v Německu i mistrovským dialogem v České Lípě
18. ročník Lípy Musicy bude pokračovat v pátek koncertem s libereckým dětským sborem ZUŠ Severáček v pátek 20. září v Žitavě, v prostorách místního Johanniskirche. Krásné dětské hlasy, vysoká umělecká úroveň a především úsměv a radost ze zpěvu, tím vším už více jak šedesát let obdarovává své posluchače doma i za hranicemi Severáček, liberecký dětský sbor ZUŠ. Od svého založení v roce 1958 představuje Severáček velkou sborovou rodinu dvě stě padesáti děvčat a chlapců od čtyř do osmnácti let. Za více jak půlstoletí své existence prokázal Severáček své mimořádné kvality mnohými vítězstvími na domácích i zahraničních soutěžích. Nadšené ovace publika provázely sbor na třech kontinentech, kde se doposud představil. Severáček navíc dramaturgicky propaguje i soudobé kompozice, což prokáže i žitavským vystoupením, na programu zazní díla českých a německých autorů coby mariánská hudební pocta za hudebního doprovodu hostů sboru v čele s hornistkou České filharmonie Kateřinou Javůrkovou.
„Na tento koncert se velmi těším už proto, že jsem měla volnou ruku při výběru hostů našeho koncertu. Možnost sezvat si opravdu skvělé hudebníky mě inspirovala k výběru skladeb, které obvykle na našich koncert publikum neslyší. Mnohé kompozice jsou tak v našem repertoáru nově, dvě skladby jsem musela pro dětský sbor a basové a hornové sólo upravit. Hosty koncertu jsou totiž mladý a nesmírně nadaný basista Josef Kovačič (musím se pochlubit, že je absolventem Severáčku). Jsem přesvědčená, že v budoucnu o něm hodně uslyšíme. Dvě skvělé hornistky Kateřina Javůrková a Hana Šuková doprovodí Severáček a také zahrají sólově za doprovodu naší klavíristky Evy Dvořákové. V programu pak zazní skladby především skladby Antonína Dvořáka, Johannesa Brahmse a autorů dvacátého a jednadvacátého století v málo slýchané kombinaci dětský sbor – basové sólo – lesní rohy a klavír, využijeme ale i nádherné majestátní varhany Johanniskirche. Věřím, že se naše vystoupení v rámci festivalu Lípa Musica bude publiku líbit,“ upřesňuje sbormistryně Silvie Pálková.
Možnost rezervovat vstupenky i místa v autobuse je na tento koncert stále k dispozici.
V sobotu 21. 9. je na programu festivalová premiéra v klášteru St. Marienthal nedaleko Ostritz, kde se představí Tiburtina Ensemble se svým programem věnovaným inspirativní osobnosti Hildegardy z Bingenu. Tato německá magistra, abatyše, mystička, skladatelka, spisovatelka a snad i léčitelka výrazně zasáhla do kulturního vývoje do 12. století. V dnešním slova smyslu renesanční bytost obdařená nadpozemský mi viděními a Božím vnuknutím, která však zároveň byla bytostí zcela realistickou a pragmatickou, stojící si pevně za svými názory na svět a církev. Množství jejích duchovních skladeb představuje svébytný skladebný proud inspirovaný jednohlasou tradicí gregoriánského chorálu, ovšem zcela se vymykající své době, na který se nepodařilo nikomu navázat. Texty zpěvů jsou ovlivněny jejími mystický mi vizemi, často citují „Živoucí světlo“, jímž byla ve svých vizích oslovována. Hudebně náročné melismatické, často až virtuózní skladby s obrovským rozsahem akcentující věčnou ženskou otázku doplní improvizovaný doprovod na strunné drnkací nástroje (dulce melos). Tento koncert je vyprodaný, kapacita autobusu je již naplněna. Koncert bude navíc pro zájemce předcházet prohlídka kláštera, která se uskuteční od 16.45 hod.
Druhý festivalový týden otevře první českolipský koncert. V pondělí 23. září se v bazilice Všech svatých představí poprvé umělecký garant letošního ročníku houslista Josef Špaček, a to společně s houslovou hvězdou – světovým sólistou a koncertním mistrem Berlínských filharmoniků – Noahem Bendixem-Balgleyem. Josefa Špačka, výtečného houslistu a současného uměleckého garanta Lípy Musicy, jenž okouzlil festivalové publikum již několikrát, netřeba představovat. První houslista Berlínské filharmonie Noah Bendix-Balgley elektrizuje své publikum nejen na orchestrálních koncertech, ale také jako fenomenální sólista a komorní hráč s neobyčejně vášnivým přednesem na pódiích od Evropy po zámoří. Navíc se mistrně věnuje i klezmeru...
„Já jsem se s Noahem potkal na jedné houslové soutěži v americkém Indiannapolisu, kde jsme oba dva postoupili do semifinále. Ale ani jeden z nás se potom nedostal do finálového kola. Jedna z porotkyň této soutěže Pamela Frank, velmi významná houslistka, nás pozvala na takzvanou “looser party” a tam jsem se s Noahem poznal trochu blíž. To bylo naše první setkání. O několik let později se Noah zúčastnil soutěže Královny Alžběty, kde postoupil až do finále, takže je také laureátem této soutěže. Současně začal působit jako koncertní mistr v Pittsburghu a já jsem měl podobnou cestu jako on. Také jsem v té době začal hrát v České filharmonii a na soutěž Královny Alžběty jsem jel až čtyři roky po něm a také jsem skončil jako laureát této soutěže. Takže jsem ho vždy měl “na radaru”. A potom během jedné zimy, to bylo o vánočních svátcích, kdy jsme oba dva byli pozváni na festival v americkém Renu, a tam jsme vůbec poprvé spolu hráli v jednom koncertním programu. Myslím si, že jsme si docela padli do noty. Dobře se mi s ním spolupracuje, protože nás spojuje podobná cesta. Oba dva působíme v orchestru, máme ambice sólistické a oba máme rádi komorní hudbu. Noah navíc žije v Berlíně, takže je to kousek, takže jsem neváhal a hned jsem mu volal, když jsme plánovali koncert pro dvoje housle“, říká Josef Špaček.
V dialogu s Josefem Špačkem však Noah Bendix-Balgely představí klasické kompozice od baroka reprezentovaného Leclairem až po kompozice maďarského skladatele Rózsy či Belgičana Ysaÿe, které patří ke skvostům světové hudební literatury určené pro dvoje sólové housle.
„Josefa znám celou řadu let a velmi obdivuji jeho hru na housle. Poprvé jsme se potkali na mezinárodní hudební soutěži. Ani jeden z nás tehdy bohužel nevyhrál, ale záhy na to jsme získali svá první místa jako koncertní mistři – Josef v České filharmonii, já v Pittsburgu. Josef je skvělý muzikant a houslista a já se zájmem od té doby sleduji jeho kariéru. Už jsme spolu hráli na jednom komorním festivalu a velmi jsme si to užili. Už tehdy jsem uvedli Ysaÿe, kterého představíme i na Lípě Musice. Na naši spolupráci s Josefem se opravdu moc těším a stejně tak na to, že představíme zajímavé kusy pro dvoje housle, které nejsou publiku až tak známé…, říká Noah Bendix-Balgley.
Tento koncert bude přecházet premiérová moderovaná diskuse s umělci, která se uskuteční v bazilice od 18 hodin. Tu můžete navštívit na základě platné vstupenky na koncert. V prodeji je posledních pár kusů vstupenek.
Foto: Lukáš Marhoul