Detail aktuality

Para.Keramika.Grafika

13.12.2018 11:37

Liberecká galerie připravila třetí představení polské vratislavské Akademie výtvarných umění, v němž bude možné zhlédnout práce pedagogů keramické a grafické fakulty této instituce. Výstava Para.Keramika.Grafika nabídne dvě stě děl od téměř padesáti autorů v široké škále klasických i experimentálních technik obou uměleckých disciplín. Stávající výstava je zaměřena na obory, které již sedmdesát let patří ke zvláštní chloubě této Akademie, a to „vratislavskou školu keramiky“ a „vratislavskou školu grafiky“.

 

PÁRA, PÁR A PÁRY... jsou slova, která se vyskytují v českém a polském jazyce a přes mírné rozdíly v syntaxi mají v obou jazycích podobné významy. Mimo jiné se vztahují k vodní páře (což je trefně spjato s místem, kde bude výstava prezentována, tzn. s budovou bývalých městských lázní), ale také k páru jako spojení osob blízkých. Cílem projektu je spojit práci umělců ze dvou různých zdánlivě nesourodých uměleckých oborů a prezentovat ji ve formě párů autorských děl.   

 

Liberecká Oblastní galerie v minulých letech připravila již dvě výstavy vratislavských umělců. Po malířské výstavě, která proběhla ještě ve staré budově galerie, se v Lázních představili designéři, grafičtí designéři a architekti. Výstava Para. Keramika.Grafika završuje cyklus představení všech fakult slavné vratislavské Akademie výtvarných umění.

 

Keramika

Různorodnost přístupu k materiálu keramiky odráží charakter zastoupených uměleckých prací, které vycházejí z dlouholeté tradice oboru a nesporných technologických znalostí, jež ve výsledku ještě obohacují další unikátní metody formování keramiky. „Například Renata Bonter-Jędrzejewská používá v objektech zvaných Monolity digitální nástroje a výsledné objekty připomínají pravidelné struktury vytvářené hmyzem,“ upřesňuje kurátorka Olga Staníková. Kompozice z keramických monolitů a 3D tisků přitom upozorňuje na aktuální problém nakládání s odpady a problém znečištění životního prostředí. S technologií 3D tisku a keramické hlíny pracuje také Adam Abel, kterou uplatňuje pro výsledky své práce původně navržené v autorské interaktivní aplikaci.

Řada vystavených děl svou formou stvrzuje blízkost dalších oborů: architektury, malířství, sochařství, fotografie, nebo grafického designu. „Některá díla vznikla cestou experimentů a zaváděním nových postupů, ještě ve větší preciznosti či dříve nemyslitelných detailech,“ doplňuje Staníková.

Některé polské keramiky ovlivňuje rovněž příroda. Například Katarzyna Koczyńska-Kielan vytváří vlnité struktury krajin a organických tvarů, nebo Bożena Sacharczuk pomocí barevných glazur vytváří na tradičním hrnčířském kruhu objekty připomínající horniny a minerály.

(Kurátorka keramické části výstavy Olga Staníková)

 

Grafika

Současná polská grafika je velmi silně zastoupená. „Výjimečné místo zaujímá tzv. vratislavská škola grafiky, která bývá spojována právě se zdejší Akademií výtvarných umění,“ představue grafickou část liberecké výstavy kurátor Zbyněk Janáček a dodává: „Jedinečné výtvarné kvality, nebývalá šíře zastoupených technik média grafiky, ale i respektu hodné generační rozpětí, to je hlavní přínos výstavy v Liberci.“

(Kurátor grafické části výstavy Zbyněk Janáček)

 

Záštitu nad výstavou převzali velvyslankyně Polské republiky v České republice Barbara Ćwioro, hejtman Libereckého kraje Martin Půta, primátor města Vratislavi Jacek Sutryk a členka Rady Libereckého kraje Květa Vinklátová.

Oblastní galerie Liberec je příspěvkovou organizací Libereckého kraje. Galerie je otevřená denně mimo pondělí od 10 do 17 hodin, ve čtvrtky do 19 hodin; každý čtvrtek je vstup zdarma.

Dernisáž: 10. 3. 2019 v 15 hodin

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login