Detail aktuality
Nemilé překvapení pod papírem. Návštěvu Českého ráje kazí výkaly po lesích
Delikátní problém řeší oblíbené turistické destinace po celém světě, přičemž výjimkou v tomto směru není ani Český ráj. Každý rok tuto oblast navštíví skoro dva miliony lidí a řada z nich si potřebuje vykonat během svého pobytu odskočit. Jenže toaleta nikde. Nabízí se tak nerudovská otázka – kam s ním?
Český ráj proto rozjíždí turistickou kampaň. „Jejím cílem není zakazovat nebo poučovat, ale vzbudit o toto téma zájem a nabídnout udržitelné způsoby chování. Snažili jsme se pracovat s vtipem a nadsázkou,“ uvedl jeden z autorů kampaně Pavel Pichler.
Na průběh kampaň dohlíží Sdružení Český ráj. „Tento problém registrujeme už léta. V poslední době se s nárůstem návštěvnosti oblíbených cílů, především skalních měst, situace zhoršuje a kazí turistům dojem z návštěvy místa,“ prohlásila ředitelka sdružení Jitka Kořínková.
V rámci kampaně vznikl mimo jiné komiks, který se snaží přispět k tomu, aby se cesty krajinou nezměnily ve slalom mezi výkaly. V případě potřeby lze na webu www.wcvraji.cz vyhledat seznam takzvaných záchytných toalet.
V akutních případech už leckdy mapa toalet nepomůže. „Klíčovým principem je minimalizovat stopy. Ideální je odnést si vše v pytlíku s sebou. Jinak je nutné exkrementy dobře zahrabat a vždy dát přednost ekologickému toaletnímu papíru nebo papírovým kapesníčkům před vlhčenými ubrousky, které se rozkládají dlouhé roky,“ upřesnila za autory kampaně Barbora Dvořáková. Klíčový je také výběr místa – pod stinnými skalními převisy trvají rozkladné procesy nejdéle. Potřeba by měla být vykonána aspoň 50 metrů od vody a zahrabána 15 centimetrů hluboko.
„S velkou návštěvností a dokonce přetížením některých známých lokalit logicky vznikají i zcela prozaické problémy. Věřím, že naprostou většinu lidí neestetické pozůstatky po předchozích návštěvnících obtěžují a budou chtít pomoci situaci změnit,“ uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.
Kampaň by do budoucna měly doplnit i praktické suvenýry, jakými jsou lopatka na zahrabávání stop nebo rozložitelný toaletní papír. „Když už si musím v přírodě odskočit, chci z toho mít dobrý pocit nejenom fyzicky, ale i duševně. Lehká outdoorová lopatka pověšená na batohu to nejen umožňuje, ale také dává ostatním vědět, že se nemusejí bát jít v mých stopách,“ řekl Ondřej Vítek z Agentury ochrany přírody a krajiny České republiky.
Téma znečišťování lesů je aktuální v jiných zemích, autoři kampaně se například inspirují principy iniciativy Leave No Trace. O ožehavosti této problematiky svědčí i fakt, že knihy s názvem How To Shit In The Woods se prodaly přes 3 miliony výtisků a vyšla již čtvrtá reedice.