Detail aktuality
Křišťálové údolí láká novináře z celého světa, nyní v něm natáčeli Francouzi
Novináře z celého světa přitahuje Křišťálové údolí. Začátkem tohoto týdne se do této oblasti vydal francouzský štáb z nejsledovanější televize TF1, jehož víkendové hlavní zprávy mají sledovanost 4 až 6 milionů diváků. Reportáž bude podobná té, kterou televizní reportéři již natáčeli ve francouzském pohoří Jura, v Toskánsku nebo Skotsku.
Diváci se budou moci těšit na jedinečné záběry a rozhovory z nejstarší sklářské školy na světě v Kamenickém Šenově, která byla založena roku 1856. Dalším místem, kam filmaři zavítali, je sklárna Jiřího Pačinka v Kunraticích u Cvikova. Kromě práce sklářů zachytili i křišťálový oltář Božího hrobu, který byl v tamním Křišťálovém chrámu objeven před dvěma lety.
Fanoušci Tour de France budou po zhlédnutí reportáže nadšeni z návštěvy sklářské hutě Ajeto v Lindavě, neboť trofeje pro nejlepší cyklisty se vyrábějí právě tam. Štáb zavítal též do Nového Boru, kde zachytil Skleněný dům – sídlo firmy Lasvit, které propojuje tradiční podstávkovou stavbu s prvky výjimečné moderní architektury díky skleněné fasádě.
Reportáž z Křišťálového údolí by měla také zachytit největší sbírku bižuterie, nový pavilon jabloneckého Muzea skla a bižuterie v podobě skleněného krystalu či nebo ryté a broušené sklo a tavené plastiky ze Železného Brodu od mistrů Ladislava Ševčíka a Zdeňka Lhotského. Francouzské putování za českým sklem skončilo v Krkonoších v obci Poniklá a firmě Rautis, odkud pocházejí vánoční ozdoby ze skleněných perel, zapsané na seznamu UNESCO.
„Podívat se do sklářských provozů je pro místní i zahraniční návštěvníky stále atraktivnější. A mít příležitost ukázat Křišťálové údolí prostřednictvím nejsledovanější francouzské televize je skutečně mimořádné. Oslovíme tak obrovské množství lidí a tedy potenciálních návštěvníků. Chceme je nadchnout,“ uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.
„Od začátku v roce 2019 aktivně pracujeme s mezinárodními médii, zahraničními zastoupeními agentury CzechTourism a snažíme se představit Křišťálové údolí i mezinárodnímu publiku. Mezi hlavní komunikační linky zahraničních zastoupení patří česká příroda, tradice, řemesla a aktivní turistika,“ řekl David Pastva, ředitel projektu Křišťálové údolí.
V loňském roce přijelo do Křišťálového údolí čtrnáct skupin ze zahraničí – Rakouska, Slovenska, Izraele, Polska, Velké Británie, Irska, Japonska, Tajvanu, Koreje, USA, Španělska nebo Beneluxu. Vysoký zájem médií přinesly Mezinárodní rok skla i předsednictví České republiky v Radě Evropské unie. „Proto jsme přivítali v červenci 2022 bezmála sedmdesát zpravodajců z Evropské unie a provedli je unikátními místy v mapě Křišťálového údolí,“ uzavřel Pastva.