Detail aktuality
Dílo měsíce v OGL - Radnice v Liberci, 1887
Rudolf Alt (28. 8. 1812 - 12. 3. 1905)
tužka kolorovaná akvarelem, papír, 510 x 390 mm
značeno
inv. č.: K 2170
Rudolf Alt byl synem taktéž významného rakouského krajináře a vedutisty 19. století Jacoba Alta. Řadu pracovních cest po celé tehdejší monarchii podnikli společně a zachytili tak krásu krajiny i měst Rakouska-Uherska v řadě grafických alb i jednotlivých kresbách a akvarelech.
Rudolf Alt velmi úspěšně studoval na vídeňské Akademii. Roku 1873 se stal prezidentem vídeňského Sdružení umělců a 1875 mu byla udělena Reichelova cena za celoživotní dílo. O čtyři roky později získal titul profesor. Slávy a ocenění si užil už za svého života. Byl nositelem řady ocenění, byl povýšen do šlechtického stavu a v roce 1898 se stal čestným prezidentem moderního spolku Vídeňské secese, jejíž první výstavy byly spoluvytvářeny právě jeho dílem.
Altův život byl vyplněn cestováním. Často doprovázel svého otce, ale od roku 1829 jezdil po rakousko-uherské monarchii také sám. Okouzlila ho italská města Benátky, Padova nebo Verona, jejichž působivou krásu zachytil v řadě akvarelů. Roku 1836 podnikl důležitou cestu po Dunaji a v letech 1838–1839 zajížděl také na Moravu a do Čech, kde zachytil např. hrad Rožumberk, Kroměříž nebo četné pohledy na Prahu. Následovala cesta po dalmatském pobřeží. Výsledky těchto putování publikoval v litografickém albu s názvem Pitoreskní Rakousko. Po jeho vydání se stal skutečně slavným a vyhledávaným umělcem s nekonečnou řadou zakázek.
Rudolf si stejně jako jeho otec oblíbil techniku kresby a akvarelu. Suchou faktograficky přesnou kresbou zobrazoval zejména městské veduty a architekturu, ojediněle divokou přírodu. Zmapoval svými kresbami především Vídeň, architekturu a interiéry šlechtických sídel, a dále většinu měst zemí někdejší monarchie. Ačkoliv se u otce vyučil technice litografie, jeho kresby převáděl do litografické podoby často jiný grafik. Akvarely a kvaše Rudolfa Alta vynikají detailním realismem, jenž někdy působí dojmem jakési „nadreality“. Alt vycházel z umění biedermeieru, které kombinoval s moderněji chápaným realismem. Jeho mimořádně obsáhlé dílo poznamenalo rakouské umění na celé půlstoletí.
Zde představujeme dvě kresby z jeho běžné produkce, které vznikly na objednávku místní obchodní a živnostenské komory a městských radních. Jsou pro nás výjimečné tím, že se vztahují k liberecké topografii a zároveň ukazují, jak mistrný malíř architektury Alt byl. Dvě kresby liberecké radnice vznikly podle architektonických návrhů. Je zajímavé, že budovu radnice z čelního pohledu zvěčnil 5 let před jejím dokončením, a na pohledu zezadu z roku 1893, kdy byla radnice skutečně dokončena, je zase pozoruhodné, že vytvořil náhled podle architektonického návrhu, k jehož realizaci nakonec nedošlo.